C Vitamini - Intravenöz

yüksek doz c vitamini

Yüksek Doz C Vitamini Nedir?

Aynı zamanda L-askorbik asit veya askorbat olarak da adlandırılan C Vitaminiglutatyon gibi vücutta üretilen moleküllerden olmadığı için, insanların gıdalardan veya diyet takviyelerinden alması gereken bir besindir. C Vitamini, kana oral yöntem yerine damar yoluyla(intravenöz infüzyon) ilave edilerek çok  yüksek seviyelere ulaştırılabilir. Çalışmalar, bu yüksek C Vitamini seviyelerinin laboratuvarda kanser hücrelerinin ölümüne neden olabileceğini göstermiştir.

Diyette ciddi bir C Vitamini eksikliği; aşırı zayıflık, uyuşukluk, kolay morarma ve kanama semptomları olan bir hastalık olan iskorbüte neden olur. Bu hastalıkta  eksik vitamin nedeniyle dokularda oluşan kolajen eksiği ve incelmesi. ancak  C Vitamini takviyesi ile  düzeltilebilir.

Yüksek Doz C Vitaminin Kanser Tedavisine Etkisi Olur Mu?

Yüksek doz C Vitamini, 1970’lerden beri kanser hastaları için etkili bir tedavi olup olamayacağı incelenmektedir. Ewan Cameron adında bir İskoç cerrah, 1970’lerin sonlarında ve 1980’lerin başlarında kanser hastalarının klinik denemelerinde C vitamini tedavisinin olası faydalarını incelemek için Nobel ödüllü kimyager Linus Pauling ile birlikte çalıştı.

Son yıllarda Amerika Birleşik Devletleri’nde sağlık pratisyenlerinin anketleri, yüksek doz C vitamininin hastalarda tedavi sürecinde sıklıkla karşılaşılan enfeksiyon, yorgunluk hissini azalttığı ve meme kanseri de dahil olmak üzere kanserli hücrelerin yayılmasını yavaşlattığı için tedavide kullanıldığını göstermiştir.

Elli yıldan fazla bir süre önce, yapılan bir çalışma kanserin C vitamini eksikliğinden kaynaklanan bağ dokusundaki değişikliklerin sonucu oluşan bir hastalık olduğunu öne sürmüştür.

Yüksek Doz C Vitamini Faydaları

C vitamini bir antioksidandır ve oksidatif stresi önlemeye yardımcı olur. Ayrıca kolajen yapımında önemli bir rol oynamak için enzimlerle birlikte çalışır.

• C vitamini, gıda ve diyet takviyelerinde bulunan bir besindir. Bir antioksidandır ve ayrıca kolajen yapımında önemli bir rol oynar.
  • Yüksek doz C vitamini intravenöz infüzyonla (damar yoluyla kan dolaşımına) veya ağızdan verilebilir. İntravenöz infüzyonla alındığında, C vitamini kanda aynı miktarın ağızdan alındığından çok daha yüksek seviyelere ulaşabilir.
  • Yüksek doz C vitamini, 1970’lerden beri kanser hastaları için bir tedavi olarak incelenmiştir.
  • Laboratuvar çalışmaları, yüksek dozda C vitamininin prostat, pankreas, karaciğer , kolon ve diğer kanser hücrelerinin büyümesini ve yayılmasını yavaşlatabileceğini göstermiştir.
  • Bazı laboratuvar ve hayvan çalışmaları, C vitamini ile antikanser tedavilerini birleştirmenin yardımcı olabileceğini gösterirken, diğer çalışmalar, belirli C vitamini formlarının kemoterapiyi daha az etkili hale getirebileceğini göstermiştir.
  • Hayvan çalışmaları, yüksek dozda C vitamini tedavisinin, pankreas, karaciğer, prostat ve yumurtalık kanserleri, sarkom ve malign mezotelyomanın belirli modellerinde tümör büyümesini engellediğini göstermiştir .
  • Kanserli hastalarda yüksek doz C vitamini ile ilgili bazı çalışmalar, bu hastalarda yaşam kalitesinin arttığını, ayrıca fiziksel, zihinsel ve duygusal işlevlerde iyileşmeler; yorgunluk belirtileri, bulantı ve kusma, ağrı ve iştah kaybının azaldığını göstermiştir.

Intravenöz yüksek doz askorbik asit, klinik çalışmalarda çok az yan etkiye neden olmuştur.

Yüksek Doz C Vitamini Nasıl Alınır?

C vitamini damardan infüzyonla verilebilir veya ağızdan alınabilir, ancak damardan verildiğinde çok daha yüksek kan seviyelerine ulaşılır.

yüksek doz c vitamini

Hangi İlaçlar Yüksek Doz C Vitamini ile Etkileşir?

İlaç etkileşimi, bir ilacın diğer bazı ilaçlarla birlikte alındığında vücutta etki etme şeklindeki bir değişikliktir. Yüksek doz C vitamini, bazı antikanser ilaçları ile birlikte kullanıldığında daha az etkili olmalarına neden olabilir. Şimdiye kadar, bu etkiler sadece bazı laboratuvar ve hayvan çalışmalarında görülmüştür. İnsanlarda bu ilaç etkileşimlerini daha fazla araştırmak için hiçbir klinik çalışma yapılmamıştır.

• C vitamini ile Bortezomib adı verilen bir antikanser ilacının birleştirilmesi hücre kültürlerinde ve hayvan modellerinde incelenmiştir. Bortezomib, bir hücredeki birkaç moleküler yolu bloke ederek kanser hücrelerinin ölmesine neden olan hedefe yönelik bir tedavidir. Birkaç çalışma, ağız yoluyla verilen C vitamininin, multipl miyelom hücreleri de dahil olmak üzere bortezomib’i daha az etkili hale getirdiğini göstermiştir. Bununla birlikte, insan prostat kanseri hücreleri nakledilen farelerde yapılan bir çalışma, farelere ağızdan farklı dozlarda C vitamini verilmesinin bortezomib tedavisini daha az etkili hale getirmemeiştir.
  • Dehidroaskorbik asit adı verilen oksitlenmiş bir C vitamini formu, hücre kültürlerinde ve tümörlü hayvanlarda incelenmiştir. Birkaç çalışma, yüksek dozlarda dehidroaskorbik asidin birkaç kemoterapi ilacının antikanser etkilerine müdahale edebileceğini bulmuştur. Dehidroaskorbik asit, diyet takviyelerinde ve taze gıdalarda sadece küçük miktarlarda bulunur.

Yüksek Doz C Vitamininin Yan Etkileri ve Riskleri Nelerdir?

İntravenöz yüksek doz askorbik asit, klinik çalışmalarda çok az yan etkiye neden olmuştur. Ancak belirli risk faktörlerine sahip hastalarda yüksek doz C vitamini zararlı olabilir.

• Böbrek bozukluğu öyküsü olan hastalarda askorbik asit tedavisi sonrası böbrek yetmezliği bildirilmiştir. Böbrek taşı olan hastalar yüksek doz C vitamini ile tedavi edilmemelidir.
  • Vaka raporları, G-6- PD eksikliği adı verilen kalıtsal bir bozukluğu olan hastalara hemoliz (kırmızı kan hücrelerinin yok edildiği bir durum) riski nedeniyle yüksek dozda C vitamini verilmemesi gerekmektedir.
  • C vitamini, demirin vücut tarafından daha kolay emilmesini ve kullanılmasını sağlayabildiğinden, hemokromatoz (vücudun ihtiyaç duyduğundan daha fazla demir alıp depolaması durumu) olan hastalarda yüksek dozlarda vitamin önerilmemektedir.